پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 958
نویسنده : شاروم فرهنگ

  همان‌طور که تاریخ بارها و بارها نشان داده، طلا و نقره شاید تنها گزینه‌های بلند‌مدت برای سرمایه‌گذاری باشند که ریسک‌ گریز شناخته شده‌اند.

بخشی از ریسک‌ گریزی این دارایی‌ها ناشی از این واقعیت است که این فلزات از قدیم توسط افراد جمع‌آوری و اندوخته (احتکار) می‌شده‌اند، به ویژه در زمان‌هایی که اوضاع مالی به چالش کشیده شده و یا دوره تورمی بالایی به وجود آمده باشد.

مهم‌تر از همه اینکه، فلزات گرانبهایی همچون طلا و نقره دارایی‌های نقدی هستند که می‌توانند به آسانی به پول نقد تبدیل شده و یا در داد و ستد کالایی رد و بدل شوند؛ این دو ویژگی به تنهایی فلزات گرانبها را تبدیل به دارایی‌های منحصر به فردی برای سرمایه‌گذاری کرده است و این دقیقاً چیزی است که رقبای ضد‌طلا ظاهراً موفق به درک آن نشده‌اند.

..::برای مطالعه کامل مقاله به ادامه مطلب بروید::..


:: موضوعات مرتبط: نبوغ مالی , دانش مالی , نکات , ,



بازدید : 1130
نویسنده : شاروم فرهنگ
 تفاوت كشورهاي ثروتمند (پيشرفته) و فقير، تفاوت قدمت آنها نيست.
زيرا براي مثال كشور مصر بيش از 3000 سال تاريخ مكتوب دارد و فقير است!
اما كشورهاي جديدي مانند كانادا، نيوزيلند، استرالياكه 150 سال پيش وضعيت قابل توجهي نداشتند اكنون كشورهايي توسعه‌ يافته و ثروتمند هستند.
تفاوت كشورهاي فقير و ثروتمند (پيشرفته) در ميزان منابع طبيعي قابل استحصال آنها هم نيست.
ژاپن كشوري است داراي سرزمين بسيار محدودي كه 80 درصد آن كوه‌هايي است كه مناسب كشاورزي و دامداري نيست اما دومين اقتصاد قدرتمند جهان پس از آمريكا را دارد. اين كشور مانند يك كارخانه پهناور و شناوري مي‌باشد كه مواد خام را از سراسر جهان وارد كرده و به صورت محصولات پيشرفته صادر مي‌كند.
مثال ديگر کشور سويس است. كشوري كه اصلاً كاكائو در آن به عمل نمي‌آيد اما بهترين شكلات‌هاي جهان را توليد و صادر مي‌كند. در سرزمينكوچك و سرد سويس كه تنها در چهار ماه سال مي‌توان كشاورزي و دامداري انجام داد، بهترين لبنيات (پنير) دنيا توليد مي‌شود.
همچنين كشوري است كه به امنيت، نظم و سختكوشي مشهور است و به همين خاطر به گاو صندوق دنيا مشهور شده ‌است (بانك‌هاي سويس).
افراد عالي رتبه‌اي كه از كشورهاي ثروتمند با همپايان خود در كشورهاي فقير برخورد دارند براي ما مشخص مي‌كنند كه سطح هوش و فهم نيز, تفاوت قابل توجهي در اين ميان ندارد.
نژاد و رنگ پوستنيز مهم نيستند زيرا مهاجراني كه در كشور خود برچسب تنبلي مي‌گيرند در كشورهاي اروپايي به نيروهاي مولد تبديل مي‌شوند.


پس تفاوت در چيست؟
تفاوت در رفتارهاي است كه در طول سال‌ها فرهنگ و دانش نام گرفته است.
وقتي كه رفتارهاي مردم كشورهاي پيشرفته را تحليل مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كه اكثريت غالب آنها از اصول زير در زندگي خود پيروي مي‌كنند:


1)    اخلاق به عنوان اصل و پايه
2)    وحدت
3)    مسئوليت پذيري
4)    احترام به قانون و مقررات
5)    احترام به حقوق شهروندان ديگر
6)    عشق به كار
7)    تحمل سختي‌ها به منظور سرمايه‌گذاري در آينده
8)    ميل به ارائه كارهاي برتر و فوق‌العاده
9)    نظم‌پذيري
10)   ایده و خلاقیت
 

:: موضوعات مرتبط: نکات , ,



بازدید : 853
نویسنده : شاروم فرهنگ
 
غده ی سرطانی را تا بدخیم نشده علاج کنیم(نیما آزادی)
صف پرستی و معضل قوانین اشتباه بورس!
در سال های گذشته بارها و بارها نسبت به پدیده صف و صف پرستی در بازار هشدار دادیم اما اصرار پشت اصرار که صف برای بازار خوب است!در این فراز در خصوص سابقه این پدیده توضیحاتی ارائه میکنیم.

- ماهیت وجودی صف
اصولاً در ممالکی که هجمه خبری و توده واری در بازار رونق بیشتری دارد مقوله صف به نوعی برجسته تر است و حساسیت به آن نیز بیشتر. به عنوان نمونه اگر برای یک کالایی در جایی صف تشکیل دهند براحتی شایعات در این خصوص گسترش می یابد. از صف نان، گوشت، شیر، تخم مرغ گرفته تا دلار و سکه!

- ابزار شانتاژ خبری
اصولاً برای پخش یک خبر یا شایعه بخصوص دروغین فضای محیطی نیاز به یک محرک دارد که بهترین محرک صف است! وقتی شایعه ای در خصوص یک اتفاق در بازار داریم تجمع گروهی در یک جای خصوص تحت آن عنوان بر سایر بخش ها اثر می گذارد و به صورت دومینو به کل جامعه سرایت می کند.

- زبان به زبان شدن
در ممالکی که شایعه را دوست دارد و از آن استقبال می کند عواملی که این شایعات را قوی تر و سهل الباور تر می کند می تواند به پخش سریع این شایعات در کل کشور شود، وضعیت فعلی دلار و سکه تا حدود زیادی تحت تاثیر این پدیده دومینویی قرار گرفته است.

- صف؛ عامل قحطی؟
در جوامعی که بسترهای اقتصادی ضعیفی دارد و به صورت مدرن نگاه نمی شود و اقتصاد بیماری دارد عوامل تحریک کننده مختلف براحتی می تواند تفکرات ضعیف اقتصادی جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شایع شود قحطی مرغ است، تخم مرغ در جامعه کم شده، گوشت نداریم، بنزین فلان شده و بهمان براحتی در مدت کوتاهی در چنین جوامعی شکست در آن حوزه اتفاق می افتد بنابراین وقتی مسئولین اقتصادی آن کشور جلوی عوامل را نگیرند خود به نوعی تشدید کننده خواهند بود.

حال به قبول فرضیات بالا، در بازار آتی سکه که ساز و کار اداره شدنش مشکلات فراوانی دارد و اصولاً این بازار ایجاد شده تا تب و تاب معاملات فیزیکی کاسته شود و معاملات به صورت مدرن ایجاد شود، یک پازل معیوب، مخرب و تحریک کننده ای فراهم شده تا سلسله وقایع طوری محقق شود که دائماً در این سیکل بازار حس کند قحطی شده دائماً شاهد زبان به زبان شدن باشیم و این شانتاژ خبری بر بازار اثرات جبران ناپذیری ایجاد کند.

· شنیده اید که صحبت دلار 5000 تومانی شده؟جدی؟بله صف خرید آتی را نمی بینید؟
· شایع شده دلار دولت دلار ندارد و در بازار شلوغ شده و همه دلار می خواهند پس با این اوصاف سکه 1.5 میلیون می شود، از کجا معلومه؟صف خرید آتی را نمی بینید؟
· شایع شده عده ای چند روز گذشته فروش گرفته اند و از اینکه مبادا نتوانند ببندند معاملات فروششان را امروز در صف خرید رفته اند!

یک بار هم که شده شجاع باشیم و از قوانین دست و پا گیر فاصله بگیریم و بازار آزاد را سرلوحه کارمان کنیم. بجای آنکه با قوانین دست و پا گیر دامی بزرگ تر برای خود پهن کنیم سعی کنیم به روش هایی ولاتیلیتی بازار را بالا ببریم. این غده سرطانی یک آفت است که بیشتر زمینه سوداگری اش قوی است تا محاسنش!
غده سرطانی را تا بدخیم نشده علاج کنیم! صف پرستی معضل بزرگی است جراحی اش کنیم تا کار دست کل مملکت نداده!

نیما آزادی 
مهر 1391
آوا گلد

:: موضوعات مرتبط: بورس , نکات , ,



بازدید : 781
نویسنده : شاروم فرهنگ

 

به گزارش خبرنگار موج، ساليان زيادي است كه از بازي شطرنج به عنوان بهترين بازي فكري ياد مي شود و با توجه به قوانين و حركت مهره هاي آن مي توان به پيچيدگيهاي تازه اي درباره اين بازي پي برد.
در اين مقاله با نگاهي متفاوت سعي شده است درسهايي از علم مديريت را در آن يافت، درسهايي كه در اين بازي شيرين در ارتباط با علم مديريت ميتوان آموخت و آنها را به كار گرفت،
عبارتند از:

 

 

1. هدفمند بودن حركت

 

2. سازماندهي

 

3. هدايت مهره ها

 

4. برنامه ريزي

 

5. پايش و كنترل

 

6. حفظ مهره ها

7. حمايت مهره ها

8. پيش بيني حركات بعدي

9. پرهيز از حركات اضافي

10. گسترش توام با تفكر

11. گرفتن با انديشه مهره ها

12. مراقبت از آچمز شدن

13. شكست، مقدمه پيروزي

برای مطالعه کامل مقاله به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید . . .


:: موضوعات مرتبط: نکات , ,



بازدید : 683
نویسنده : شاروم فرهنگ

حتما شما نیز این جمله معروف که « استمرار موفقیت نسبت به کسب آن از اهمیت بیشتری برخوردار است » را بار‌ها شنیده‌اید. به عقیده بسیاری از سرمایه گذاران در بازار سهام یا بورس، موفقیت، تنها در خرید سهام‌های ارزان و فروش آن‌ها با قیمتی چند برابر که سود قابل توجهی را برای شما به همراه دارد خلاصه می‌شود.
بحران اقتصادی و بازارهای راکد و بی‌ثبات سرمایه و بورس به طور کامل خط بطلانی بر این نظریات کشیده است. پس در ادامه با همراه باشید تا بتوانید با اتخاذ راه کارهای ارائه شده در این مقاله نقشی فعال و سرمایه گذاری موفق را دربازار بورس اوراق بهادار تجربه نمایید.


برای مطالعه متن کامل مقاله به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید . . .


:: موضوعات مرتبط: اقتصاد , بورس , نکات , ,



بازدید : 1861
نویسنده : شاروم فرهنگ

ساعت باز شدن و بسته بازار های بورس اروپا ، آمریکا ، آسیا ، اقیانوسیه را در دو زمان به وقت تهران و لندن (GMT) در ادامه مطلب می توانید مشاهده کنید . .. .


:: موضوعات مرتبط: نکات , ,
:: برچسب‌ها: ساعت باز شدن و بسته بازارهای بورس خارجی ,



بازدید : 546
نویسنده : شاروم فرهنگ

سرمایه گذاری به معنای به تعویق انداختن مصرف فعلی برای به دست آوردن منافع بیشتر در آینده است.در حقیقت سرمایه گذار به امید به دست آوردن سود بیشتر در آینده از ارزش های کنونی چشم پوشی می کند.

 

برای مطالعه متن کامل مقاله به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید . . .



:: موضوعات مرتبط: نکات , ,



بازدید : 603
نویسنده : شاروم فرهنگ

 

در بازارهای مالی سه نوع تحلیل وجود دارد :

1.فاندامنتال : تحلیل سنتی که از دیر باز مورد استفاده و تایید اقتصاد دانان بوده است.

2.تکنیکال :  این تحلیل از سال 1970 متولد شد.قبل از این در جهان فقط تحلیل فاندامنتال کار میشد.با تولد این نوع تحلیل ابتدا تا چندین سال به شدت همه آن را رد کرده و بعضی ها نیز این کار را جادوگری میدانستند.تا اینکه در اویل دهه 80 این تحلیل کم کم پذیرفته شد و حتی کسانی فقط با این روش اقدام به معامله می کردند.

3.تحلیل روانشناسی : این سبک در اوایل دهه 80 به وجود آمد و مثل تکنیکال تا چندین سال شدیدا رد و نادیده گرفته میشد اما از اوایل دهه 90 کم کم تایید و مورد استفاده قرار گرفت.

فاندامنتال  + تکنیکال          20% موفقیت

تحلیل روانشناسی              80% موفقیت


 

 

 

در بازار تبادلات ارزی تغییرات قیمتی دلایلی دارد که این دلایل به شرح زیر می باشد : 

1.جهان گردان  2.سرمایه گذاران  3.خریداران بین المللی 4.شرکت های چند ملیتی 5.بانک ها

و همچنین عوامل موثر بر تغییر نرخ ارزها :

1.رویدادهای سیاسی 2. رویدادهای اقتصادی 3. رویدادهای اجتماعی


بنابراین حرکات بازار فقط خرید و فروش تریردها نیستند و این جمله ای که می گویند همراه با بزرگان بازار حرکت کنید منظور خریداران و فروشندگان خاص نیست ، بلکه منظور،  آن مجموعه ای است که بازار را به حرکت در می آورد ...

به همین خاطر است که می باید علاوه بر تحلیل تکنیکال ، تحلیل فاندامنتال و تحلیل روانشناسی را نیز به کار برد ...

این سه تحلیل همانند که یک صندلی سه پایه هستند که اگر یکی از آنها نباشد شما به زمین می خورید ...


 

اما حجم معاملات در بازار ارز در جهان :

سال 1997 : 5 میلیارد دلار

سال 1987 : 600 میلیارد دلار

سال 1992 : 1 تریبیون دلار

سال 1997 : 1.5 تریبیون دلار

سال 2010 : 3 تریبیون دلار

 نکته : به دلیل حجم بالای معاملات هیچ شخصی نمی تواند روی ارز ها تاثیر بگذارد حتی بانک ها.


نکات دیگر نیز هست که چناچه این نکات توجه شما را جلب نموده است در قسمت نظرات بفرمایید تا بقیه را هم به مرور بنویسم ...


با تشکر

شاروم فرهنگ


:: موضوعات مرتبط: نکات , ,



بازدید : 642
نویسنده : شاروم فرهنگ

1- مطمئن ترین راه برای ثروتمند شدن این است که کار موفقی رابرای خود طرح ریزی کنید و به مرحله اجرا درآورید . هیچکس با کار کردن برای دیگران ثروتمند نمی شود.


2-کافی است تنها ده درصد بهتر از رقبا باشید تا راه برای ثروتمند شدن شما هموارشود.

 

برای مطالعه کامل نکات به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید ...


:: موضوعات مرتبط: نبوغ مالی , نکات , ,



بازدید : 733
نویسنده : شاروم فرهنگ

برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام و بورس باید نکات زیادی را رعایت کنیم تا دچار ضرر و زیان نگردیم. مواردی که در ادامه مطلب خواهید خواند از جمله آنها هستند که توجه به این نکات می‌تواند مفید بوده و ما را در رسیدن به اهدافمان یاری کند.

 

به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید .


:: موضوعات مرتبط: نکات , ,



بازدید : 630
نویسنده : شاروم فرهنگ

اهميت به سهام طلايي و مديريتي پرهيز از تمركز بر سهام يك شركت خاص و از همه مهم‌تر تشخيص درست زمان خريد و فروش از جمله نكات كليدي و رموز موفقيت اين سرمايه‌گذار شناخته شده است. بخشي از ادامه زندگي‌نامه وي كه در كتاب 23 اصل موفقيت وارن بافت منتشر شده را در ادامه مي‌خوانيد. ( برای مطالعه متن کامل مقاله به ادامه مطلب مراجعه کنید)


:: موضوعات مرتبط: نکات , ,



بازدید : 609
نویسنده : شاروم فرهنگ

سمینار آنلاین

موضوع : بحث در رابطه با بازار و بروکر ها

محل برگزاری PCM آنلاین

سخنران : مصطفی دریس زاده

فرمت ویدئوwmv

حجم فایل : 26 مگابابت

فرمت فایل : ZIP

لینک دانلود : به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید



:: موضوعات مرتبط: نکات , ,



بازدید : 902
نویسنده : شاروم فرهنگ

بخش دوم:
سیستم ترید واقعی (فارکس واقعی)

سیستم ترید واقعی به سادگی یعنی جمع کردن معامله گران در یک مکان تا همه بتوانند با دیگران معامله کنند. بطور سنتی و حتی تا همین امروز هم این یک محل واقعی و فیزیکی است که بازار نام دارد چه الکترونیکی بشود به آن دسترسی داشت و چه نشود. بازار از اول تاریخ محل جمع شدن خریداران و فروشندگان بوده و هست و خواهد بود.

از قدیم و تا امروز هم وقتی شما می خواهید چیزی را بخرید و یا بفروشید بهترین کار آنست که تشریف ببرید به بازاری که بورس آن چیز خاص است. علت آنست که در چنین جائی همیشه تعداد زیادی خریدار و فروشنده وجود دارند و احتمال آنکه شما به منظور خود برسید (خرید یا فروش آن چیز) از هر جای دیگر بالاتر است. علاوه بر آن به دلیل تعدد خریداران و فروشندگان یک محیط رقابتی بوجود می آید و قیمت گذاری بر اساس طبیعی آن که عرضه و تقاضا و رقابت باشد خواهد بود.

حال این چیز می تواند یک کالا مانند گندم یا نفت و یا طلا باشد که در زبان انگلیسی به آن کامادیتی (Commodity) می گویند و همچنین می تواند سهام یک شرکت (Stock) باشد و یا مبلغ معینی از یک ارز خارجی (Foreign Currency).

معامله ارزهای خارجی (Foreign Currencies Exchange) را با مخفف کردن آن کلمات در انگلیسی به (Forex) فارکس ترجمه کرده اند.

اصولا شما به دو دلیل ممکن است مایل به مبادله یک چیز با چیز دیگر باشید. یا اینکه آنچه در این معامله دریافت می کنید مورد نیاز شماست (مصرف کننده آن هستید) و یا آنکه قصد دارید از خرید آن به قیمتی کمتر از قیمت فروشتان سودی ببرید. در هر دو صورت بازار بهترین مکان برای شماست چرا که اگر مصرف کننده آن هستید می توانید فروشندگان زیادی را در بازار بیابید و با کمترین قیمت خرید کنید و اگر قصد سود بردن دارید هم به دلیل تعداد زیاد خریداران و فروشندگان احتمال موفقیت و رسیدن به سود بسیار بیشتر از وقتی است که تعداد آنها کم باشد. بد ترین حالت وقتی است که مجبور باشید فقط با یک نفر معامله کنید. در آن حالت طبیعی است که او می تواند تا حدود زیادی قیمت را به شما تحمیل کند ولی در بازار و بین خریداران و فروشندگان پر تعداد دیگر نمی تواند این کار را با شما بکند زیرا شما می توانید قیمت بهتری از دیگران بگیرید.

بیائید ابتدا راجع ارزها و بازار های ارز صحبت کنیم یعنی جائی که شما به هر یک از دو دلیل فوق می توانید یک ارز را با یک ارز دیگر معامله کنید.


معاملات ارزها یا همان فارکس واقعی در بازارهای مالی

ابتدا یک سئوال که اینجا ممکن است مطرح شود اینست که اصلا چطور می شود پول را با پول معامله کرد؟ جواب ساده است. وقتی ارزش ارزها در برابر یکدیگر تغییر می کنند پس هر ارز یک چیز مستقل است که قیمت خود را دارد (درست مثل یک کالای دیگر) و به صرف اینکه به همه آنها می توان کلمه پول را اطلاق کرد این معنا را نمی دهد که آنها یک چیز هستند همانطور که طلا و آهن هر دو فلز هستند ولی یک چیز نیستند.

مکانها و بازارهای متعددی برای معامله ارزها وجود دارند که بورس صرافی ها یکی از معمولترین آنهاست. در یک صرافی ارزها روی پیشخوان صرافی (OTC = Over The Counter) بصورت قطعی در همان نقطه مکانی و زمانی (Spot) معامله می شوند. این برای وقتی که بخواهید مبلغ محدودی ارز را مثلا به منظور رفتن به یک مسافرت خارج از کشور تهیه کنید خوب است ولی برای کسی که می خواهد از خرید و فروش ارز و نوسان قیمت آنها پول در بیاورد راه های بهتری وجود دارد اگرچه همین امروز هم عده زیادی به همین تجارت مشغول هستند.

بین بانکها از سالها قبل همیشه به دلیل نیاز مشتریانشان به ارزهای مختلف تبادل ارزها انجام می شود. زمانی این کار از طریق مکاتبات رسمی و تلفن و بعدها از طریق تلکس صورت می گرفت. به این شکل که به فرض بانک ملی ایران برای تامین نیاز یکی از مشتریانش (یک شرکت پتروشیمی به عنوان مثال) که تصمیم به وارد کردن مواد اولیه یا ماشین آلات مثلا از چین را دارد باید 800 میلیون یوآن (واحد پول چین) وجه برای فروشنده ارسال کند.

بخشی در هر بانک وجود دارد به نام قسمت خزانه داری که همانطور که از نامش پیداست مسئول نظارت بر دارائی های بانک است. اگر در خزانه داری این مقدار یوآن موجود نباشد باید آن را با ارز دیگری که بانک به مقدار کافی در اختیار دارد مثل یورو معاوضه کنند.

به این منظور اتاق معاملات ارزهای قسمت خزانه داری از بانکهای دیگری که با آنها در ارتباط است مبلغ یوروئی را که آنها برای 800 میلیون یوآن چین مطالبه می کنند را استعلام می کند و با بهترین قیمت پیشنهادی موافقت می شود.

معاملات بین بانکی ارزها در همان لحظه (Spot) و در واقع روی این پیشخوان (Over The Counter = OTC) که صفحه تلکس بود قطعی شده و ظرف 48 ساعت بطور فیزیکی مبادله این دو ارز انجام می شود.

با پیشرفت تکنولوژی الکترونیک و متولد شدن معجزه بزرگ قرن بیستم (اینترنت) چند شرکت معتبر مثل خبرگزاری رویترز اقدام به طراحی نرم افزارهائی کردند که از طریق اینترنت بانکها را به یکدیگر متصل کرد و بانکها این امکان را یافتند تا روی این پیشخوان یا سکوی جدید این کار را انجام دهند.

سکو در زبان انگلیسی Platform (پلتفرم) ترجمه می شود. پلتفرم رویترز در حال حاضر هم در اکثر بانکهای ایران وجود دارد و اتاق معاملات این بانکها و معامله گران آن یا همان دیلرها (dealers) قادر به مشاهده آن هستند.

با وصل شدن بانکها به یکدیگر روی این پلتفرمها عملا محیطی بوجود آمد که تعداد زیادی خریدار و فروشنده در یک مکان جمع می شوند که این همان بازار است و محیطی مناسب برای بوجود آمدن یک سیستم ترید واقعی که بتواند برای آن دسته که می خواهند از نوسان قیمت ارزها سود ببرند مورد استفاده قرار گیرد.

شاید کسی بگوید که این بازار یک محل فیزیکی ندارد ولی اگر دقت شود در نهایت همه معاملات روی رایانه مرکزی شرکت صاحب نرم افزار اتفاق می افتد که این مکان فیزیکی این بازار است و هیچ چیز مجازی در این بازار نیست. صرفا فناوری الکترونیک و اینترنت باعث کوتاه شدن مسافتها و سریعتر شدن کارها شده است.

نکته بسیار مهم اینست که شرکت صاحب نرم افزار از طریق نرم افزار خود فقط این قابلیت ارتباطی را فراهم می کند و بابت این خدمات از شرکت کنندگان در این بازار مبالغی دریافت می کند و قیمتها توسط خریداران و فروشندگان پیشنهاد می شوند نه توسط این شرکت.

این سیستم از طریق نرم افزار خود پنجره ای به روی بازار برای مشتری باز می کند تا مشتری بتواند قیمتهای پیشنهادی را مشاهده کرده و با بهترین آنها معامله کند یا آنکه قیمت پیشنهادی خود را در بازار بگذارد که می تواند بهترین قیمت بازار هم باشد. این بدان معناست که مثلا اگر در یک لحظه خاص اسپرد 4 باشد شما می توانید 2 تیک بالاتر از بهترین خریدار برای خرید قیمت پیشنهاد کنید و عملا با 2 تیک (همان پیپ) اسپرد معامله را انجام دهید.

درآمد شرکت صاحب نرم افزار در ابتدا بصورت یک هزینه راه اندازی و شارژ ماهانه بسیار گران قیمت بود ولی با توجه به طیف مشتریان آن (بانکها) که توان پرداخت آنرا دارند موفق به فروش خدمات خود شدند و شروع به توسعه سیستم و بهبود نرم افزارهای خود کردند.

در ابتدا مسئولین اتاق معاملات بانکها تریدرهای (Traders = معامله گران) این بازار بودند که با توجه به اینکه شغلشان ایجاب می کرد همیشه مشغول به مشاهده نوسان برابری ارزها هستند ولی با توسعه سیستم و نرم افزارها و عمومیت پیدا کردن اینترنت بین مردم عادی به تدریج امکان مشارکت همگان در این بازار فراهم شد.

اکنون به دلیل تعدد سرسام آور خریداران و فروشندگان (مردم عادی و نه فقط بانکها) حجم معاملات به حدی رسیده که شرکتهای ارائه دهنده چنین سیستمها متوجه می شوند که با حذف و یا تقلیل هزینه های راه اندازی و شارژ ماهانه و کسب یک کمیسیون از هر معامله می توانند مشتریان بیشتری را جذب کنند و درآمد خود را باز هم بیشتر کنند.

به همین دلیل هر روز سیستم و نرم افزارهای خود را بهبود می بخشند تا افراد بیشتری بتوانند با سرمایه های کوچکتر و سهولت بیشتر در بازار فارکس واقعی معامله کنند.

به علت پرتعداد شدن نجومی شرکت کنندگان در این بازار کنترل نتایج این معاملات از نقطه نظر حسابداری آن به کار بسیار سنگینی تبدیل شد و بانکها و شرکتهای معتبر و بزرگی که تسویه حساب روزانه این حجم نجومی معاملات را عهده دار هستند مجبور شدند با شرکتهای کوچکتری وارد گفتگو شوند تا ارتباط با این حسابهای کوچک و پر تعداد را به عهده بگیرند.

امروز بازار فارکس واقعی بالاترین حجم معاملات در جهان را دارد. معاملات ارزها در بازارهای مالی دیگر با قوانین معاملات آتی به دلیل شفافیت و سادگی آنها و اعتبار بالای بازار های مالی آتی که اغلب توسط دولتها تضمین می شوند و تعبیه امکان تحویل ارزها و کالاها که از قبل چگونگی و زمان و مکان آن در متن قرارداد آتی ذکر شده است نبز به همان اندازه در جهان محبوب هستند و خواهند بود.

بازارهای آتی نیز امروز با استفاده از اینترنت و همین نوع نرم افزارها قابل دسترسی برای عموم می باشند و با توجه به مبانی حقوقی قویتر و شفافتر توسط بسیاری از معامله گران ترجیح داده می شوند.

مطلب دیگری که باعث محبوبیت معامله ارزها در قالب قراردادهای آتی در مقایسه با مدل اسپات آن می شود مسئله بهره شبانه است که اکنون به آن می پردازیم.

در بازار فارکس واقعی با سپردن یک ودیعه که برای بروکر می فرستید و بروکر موظف است آنرا به حساب بانکی آن بانک که کار تسویه روزانه حسابها را به عهده دارد (تحت کد حساب کارگزاری شما) واریز کند شما می توانید مبلغ معینی از یک ارز را در مقابل یک ارز دیگر به نرخ برابری آن در همان لحظه رزرو کنید.

اگر قبل از پایان روز خرید خود را با یک فروش به همان مبلغ (یا به عکس فروش خود را با یک خرید به همان مبلغ) تسویه کنید تفاوت قیمت خرید و فروش تنها عددی است که ودیعه شما را تغییر می دهد.

ولی اگر این کار را انجام ندهید قانونا باید ظرف 48 ساعت بقیه پول لازم برای انجام این معامله را پرداخت کنید و ارز خریداری شده (فروخته شده) را تحویل بگیرید (تحویل دهید) چرا که این یک معامله واقعی است. اما اکثریت معامله گران چنین قصدی ندارند. برای اجتناب از این مشکل بهره شبانه در این سیستم تعبیه شده است.

وقتی شما ارزی را می خرید به دلیل واقعی بودن این معامله درست مثل اینست که آن بانک این پول را در اختیار شما قرار داده است و اگر آنرا فروخته اید درست حکم این را دارد که شما این پول را در اختیار آن بانک قرار داده اید. در همه بانکها در خارج از ایران وقتی بانک به شما پول می دهد از شما بهره می گیرند و وقتی شما پول خود را در بانک می گذارید به شما بهره می دهند.

با این تمهید شما عملا می توانید ارز خریداری (فروخته) شده را به مدت نامحدود با همان ودیعه نگه دارید. این در مورد معامله ارزها در قالب قرارداد آتی و به دلیل آنکه قرارداد آتی زمان تحویلش تاریخی در آینده است (مثلا 10 روز یا 3 ماه بعد) و الزام تحویل فوری ایجاد نمی کند مطرح نیست. البته می توان در مورد مدل اسپات از طریق کارگزار ترتیبی داد تا شما مشمول بهره نشوید و بهره را کارگزار پرداخت کند و شما بابت این خدمت کارمزدی به کارگزار خود بپردازید (مشابه نحوه عمل بانکهای خودمان) ولی این حقیقت به هر صورت وجود دارد و حداقل حسابداری قضیه را کمی پیچیده تر می کند.

پس این مطلب که فارکس واقعی به فرم اسپات یا معاملات ارزها خارج از بورس یا (Off Exchange) هستند با این تعبیر درست است (فقط در مورد مدل اسپات آن و با صرف نظر از حجم عظیم آن در بورس های آتی) زیرا در تالار یک بورس انجام نمی شوند بلکه روی رایانه مرکزی این سیستمهای الکترونیک ( ECN = Electronic Currency Networks) انجام می شوند.

ولی با توجه به توضیحات بالا این سیستم خود عملا یک بازار یا همان بورس است که دارای قوانین بسیار مشابهی با بورس های دیگر و مکان فیزیکی است و با شبیه سازی بازار توسط یک شرکت که طرف مقابل همه معامله گران قرار می گیرد هیچ ارتباطی ندارد. حتی بورس DGCX هم کلیه معامللاتش روی یک رایانه مرکزی که در ساختمان شماره 2 اعمار بیزنس پارک واقع در بزرگراه شیخ زاید دوبی قرار دارد اتفاق می افتد ولی کسی برای انجام معاملات حضورا به این ساختمان مراجعه نمی کند چرا که این بورس صد در صد الکترونیک است و فاقد تالار.

پس از این نقطه نظر یک سیستم الکترونیکی یا همان ECN است که ارزها و همینطور کالاها مثل نفت و طلا (به دلیل فیوچرز بودن) از طریق پلتفرمهای متنوعی که به آن اتصال دارند را با سرمایه های کمتر از آنچه در بورسهای شیکاگو یا نیویورک لازم است بطور آنلاین قابل معامله نموده است .

معاملات سهام شرکتها در بازارهای سهام (Stock Markets or Stock Exchanges)

معامله در این بازارها هم از مدل اسپات پیروی می کند یعنی شما کل ارزش سهام شرکت مزبور را در لحظه معامله می پردازید و صاحب آن تعداد سهام (درصدی از آن شرکت) می شوید.

در اینجا هم مثل سایر بازارها هر دو طرف خریدار و فروشنده باید این کار را از طریق کارگزار خود انجام دهند و کارگزار و بازار در سود و زیان معامله گران دخالتی ندارند بلکه درآمدشان از یک کمیسیون در هر معامله برای ارائه این خدمات است و اصولا این مطلب یکی از مهمترین دلایل محبوبیت بازارها است.

چون بازار سهام در ایران سابقه طولانی دارد و منابع زیادی برای مطالعه و استید متعددی برای مشاوره به فارسی وجود دارند این مبحث را کوتاه نگه می داریم و فقط به این اشاره بسنده می کنیم که خود سهام شرکتها و همینطور چیزی به نام ایندکس که در واقع سبدی از یک تعداد سهام منتخب می باشد در بازارهای آتی به فرم قرارداد آتی یا همان فیوچرز ( Futures ) معامله می شود که در اکثر کشورهای منطقه خاورمیانه تا کنون قابل دسترسی نبوده است. فیوچرز سهام به دلیل بوجود آوردن امکان فروش قبل از خرید (Short Selling ) در مواقع افت قیمتهای سهام به سرمایه گزاران امکان کنترل ریسک (Hedge) را می دهند.


معاملات آتی و اختیار و اسپرد ماهها و استراتژی های چند پایه در بازارهای فیوچرز

Futures , Options , Calendar Spreads and Multi-Legged Strategies in Futures Exchanges



بازارهای آتی یا فیوچرز تنها بازارهائی هستند که در آنها می توان همه چیز را بطور واقعی و کاملا قانونی و از طریق یک بروکر و احتمالا روی فقط یک پلتفرم معامله کرد.

در مورد ارزها اشاره شد که چند سیستم الکترونیکی که به بانکها اتصال دارند یک راه دیگر برای معامله ارزها به شکل آنلاین (روی اینترنت) و به فرم اسپات هست ولی در مورد کالاها این کار برای بانکها امکان پذیر نیست. در مورد معامله ارزها به فرم اسپات در صورتی که خریدار یا فروشنده تصمیم به تحویل دادن (تحویل گرفتن) بگیرد مسئله به یک حواله بانکی ساده تبدیل می شود و بانکها همیشه در خزانه خود ارزهای مختلفی را انبار دارند.

ولی در مورد کالاها مثلا طلا یا شکر تهیه و نگهداری و تحویل و کنترل کیفیت و کمیت و استاندارد و .... مطلب را بسیار پیچیده تر می کند. برای کالاها به فرم اسپات چنین سیستمی که بصورت آنلاین قابل معامله باشد به این دلائل اصلا وجود خارجی ندارد. تصور کنید که یک تریدر 10 لات نفت را بخرد و به هر دلیل تصمیم به تحویل گرفتن آن بگیرد. اگر هر لات آن 1000 بشکه باشد برای این تحویل کالا به کشتی تانکر نیاز هست! و کل قضیه هم باید در 48 ساعت یا به هر صورت در یک مدت زمان کوتاه و معقول ختم شود. این کار عملی نیست.

حال ممکن است کسی بگوید اصولا چرا باید چنین معاملات آنلاین اجبارا بتوانند به تحویل کالا منجر شوند؟

خوب در واقع چنین اجباری وجود ندارد ولی نمی توان منکر شد که در این صورت این صرفا معاملاتی مجازی هستند و در واقع یک شرط بندی و چنین سیستمی هم وجود دارد.

به آن شرط بندی روی اسپرد (Spread Betting) می گویند و آنچه در این سیستم خرید و فروش می شود سی-اف-دی ( CFD = Contract For Difference ) نام دارد که می توان آنرا قرارداد روی تفاوت قیمت ترجمه کرد.

گذشته از مسائل شرعی قضیه که لازم به توضیح زیادی ندارند در این سیستمها هم بازاری که خریداران و فروشندگان در آن جمع شوند و با هم به معامله بپردازند وجود ندارد. اسپرد که تفاوت قیمت پیشنهادی برای خرید و فروش است در این سیستمها توسط فقط یک طرف مقابل ارائه می شود که معایب چنین سیستمی را در بخش اول این مقاله بطور کامل بررسی کردیم.

این سیستم در انگلستان کاملا قانونی است ولی به هر صورت یک شرط بندی است و قمار بدون غل و غش هم یک رویا است. تریدرهای حرفه ای به دلیل عدم شفافیت مکانیزم کشف قیمت در این سیستم با آن کاری ندارند.

پس تنها سیستمی که در آن می توان کالاها مثل طلا و نفت را ترید واقعی کرد سیستم بازار مالی متکی بر قراردادهای آتی است. همانطور که قبلا اشاره شد ارزها و سهام هم در این بازارها قابل معامله هستند. اکنون به بررسی این سیستم می پردازیم. از همه دوستان خواهش می کنیم قبل از ادامه مطالعه این قسمت حتما مطلب تعاریف اولیه را مطالعه فرمایند زیرا بدون دانستن معنی دقیق کلماتی که اینجا استفاده شده اند درک مطلب غیر ممکن است.

آنچه در این بازارها معامله می کنید یک قرارداد است برای تحویل یک "چیز" و قرارداد قابل واگذاری به غیر نیز می باشد.

در این قرارداد کمیت و کیفیت و زمان و مکان تحویل قید شده است. آن "چیز" یا همان مورد تحویل می تواند طلا یا نفت و یا مبلغ مشخصی از یک ارز یا تعداد مشخصی سهام یک یا چند شرکت باشد که به آن دارائی زیر بنای آن قرارداد می گویند.

آنچه با این دارائی زیربنا معاوضه می شود معمولا دلار است ولی در مورد ارزها آن جفت ارز با هم معاوضه می شوند. چون زمان تحویل دارائی زیربنای قرارداد در آینده است (10 روز یا 3 ماه بعد به عنوان مثال) پس اگر قبل از خرید آنرا بفروشید ( Short Selling ) تا رسیدن زمان تحویل آن ملزم به تحویل آن نمی شوید پس این یک بازار دو سویه است که هم از بالا رفتن قیمت و هم از پائین آمدن در آن می توان سود برد.


حتی اگر زمان تحویل آن هم نزدیک شود و شما مایل به خروج از پوزیشن نباشید می توان آنرا به قرارداد تحویل ماههای بعدی منتقل کرد. یک خرید و یک فروش روی هر قرارداد تعهد شما را صفر می کند (از پوزیشن خارج می شوید) و می توان روی هر چیز (طلا و یا یورو برای مثال) بطور همزمان در قرارداد تحویل در یک ماه شورت و روی قرارداد تحویل همان چیز در یک ماه دیگر لانگ باشید (همان هدج). با سپردن یک ودیعه نزد کارگزار شما می توانید ترید کنید پس لورج دارد و پس از گرفتن پوزیشن می توانید هر چقدر که بخواهید آن را باز نگه دارید و یا آنکه هر وقت بخواهید آنرا ببندید.

سود و زیان پوزیشن به طور لحظه ای محاسبه و به دارائی تریدر اعمال می شود. بروکر مسئول حسابداری شماست و در آمدش از یک کمیسیون توافقی است که فقط وقتی شما ترید می کنید به آن تعلق می گیرد. فیوچرز روی پلتفرمهای آنلاین به شکل دستی و یا با دادن فرمول به طور اتوماتیک قابل معامله است. فاندامنتال و تکنیکال آن با اسپات یکی است و بهره شبانه هم ندارد.


دوستانی که تجربه تریدشان در فارکس متا تریدری بوده است با خواندن مطالب بالا به سادگی متوجه می شوند که نحوه ترید کردن در این سیستم با آنچه قبلا می کردند هیچ تفاوتی ندارد.

البته طرف همه معاملات در این سیستم دیگر بروکر نیست بلکه مشتریان بروکرهای دیگر می باشند. پس اگر کسی ضرر کند بروکر او سود نکرده. بروکر چون درآمدش فقط از کمیسیون است مایل است شما بیشتر ترید کنید پس هرچه در توان دارد به کار خواهد برد تا شما در معاملات خود موفق تر باشید.

پولی که شما می فرستید توسط بروکر به حساب بانکی اتاق پایاپای بورس (در مورد سیستمهای الکترونیکی بین بانکی به بانک شرکت مسئول تسویه حسابها) واریز می شود و تحت کد حساب کارگزاری شخصی شما نگهداری می شود و توسط بورس و بانک تضمین شده است. در مورد سلامت کار دیگر توضیحی لازم نیست.

نحوه محاسبه مارجین یا همان ودیعه لازم برای هر یک لات پوزیشن قبلا روی سایت ( در صورت نیاز به بخش دانشکده سایت مراجعه کنید) توضیح داده شده و اینجا بطور خلاصه اشاره می کنیم که این مبلغی است که توسط بازار (در مورد اسپات ارزها توسط بانک شرکت مسئول تسویه معاملات) از طریق یک شرکت ثالث (بروکر) از همه شرکت کنندگان در معاملات به امانت اخذ می شود تا ضمانت اجرائی معاملات را تضمین کند. وظیفه بروکر در مقابل بازار آنست که اجازه ندهد زیان هیچ تریدری از سود او بیشتر شود. پس مارجین شما به سادگی ضمانت اجرائی قرارداد است و بازار یا بروکر به هیچ کس اعتبار نداده است در حالی که لورج هم وجود دارد.

قراردادهای فیوچرز به دلیل داشتن ارزش حقیقی و قابلیت واگذاری خود می توانند به نوبه خود دارائی زیربنای قراردادهای دیگری هم باشند. قراردادهای اختیار OPTION و قراردادهای تفاوت ماهها CALENDAR SPREAD از این جمله اند

این ابزارهای مالی بسیار جالب تا کنون در ایران حتی معرفی هم نشده اند که شاید یکی از دلائل آن عدم وجودشان روی پلتفرمهای شبیه ساز بازار است که فضای آنلاین تریدینگ کشور را تصرف عدوانی کرده بود.

در مورد Option با پرداخت یک مبلغ معین در زمان خرید قرارداد که به آن Premium یا حق اختیار می گویند و در صورت حرکت قیمت در جهت پیش بینی شده شما صاحب یک پوزیشن فیوچرز می شوید که با خارج شدن از آن (خرید اگر شورت باشد و فروش اگر لانگ باشد) سود میبرید و این سود می تواند نامحدود باشد. در صورت حرکت قیمت در خلاف جهت مورد علاقه تریدر ضرر حداکثر به همان حق اختیار محدود می باشد. حال تجسم کنید با ترکیب پوزیشن های آتی و اختیار چه استراتژی های متنوعی برای ترید می توانند حاصل شوند. ( که هدف این است روی این قضیه به صورت مفصل بحث و گفتگو کنیم )

اسپرد ماه ها با یک کلیک شما را صاحب دو فیوچرز (روی یک جفت ارز مثل یورو/دلار یا یک کالا مثل طلا) می کند که همیشه یکی از آنها شورت و دیگری لانگ است.

توجه داشته باشید که این دو پوزیشن همیشه روی دو قرارداد با ماه تحویل متفاوت است (مثلا طلای تحویل ماه دسامبر و طلای تحویل ماه فوریه) و به همین دلیل ریسک خیلی کمتری در مقایسه با یک پوزیشن فیوچرز دارد و به همین دلیل مارجین کمتری نیز لازم دارد. مثلا اسپرد طلای DGCX را می توان با یک مارجین 500 دلاری با آرامش خاطر از بابت کال شدن پوزیشن گرفت. قیمت تحویل ارزها و یا کالاها در ماههای مختلف با هم تفاوت دارند

و این تفاوت هم درست مثل اسپرد خود فیوچرز نوسان های کوچک و آرامی دارد که با تشخیص محدوده این حرکت Range و نقاط صحیح ورود و خروج Signal آن از آن سود می برند و با توجه به مارجین پائین آن برگشت سرمایه جذابی دارند.

استراتژی های چند پایه با یک کلیک شما را صاحب چند (از نظر تئوری تعداد نامحدود) فیوچرز می کنند که می توانند روی ارزها و کالاهای مختلف و شورت یا لانگ باشند.

چنین استراتژی هائی توسط خبرگان بازارها طراحی و حتی از طریق فرومهائی مثل Strategy Exchange روی سایت شرکت استراتژی رانر قابل خرید و فروش هستند که شاید جالب باشد سری به آن بزنید.

شما خودتان هم می توانید استراتژی طراحی کنید در این مورد فعلا وارد جزئیات بیشتری نمی شویم زیرا مطلب برای اکثر عزیزان کاملا تازگی دارد و در صورتی که به چنین امکاناتی علاقمند هستید شاید بهتر باشد از اساتید خود و صاحب نظران بازارهای مالی بخواهید در آموزش و طراحی چنین استراتژی های ترید به راه اندازی دوره های آموزشی کمر همت ببندند زیرا استراتژی های چند پایه عملا ترکیبات نا متناهی بوجود می آورند که یک مقوله تحقیقاتی در جهان است.

اما برای شروع و استفاده از تبحر مثال زدنی که در طول سالها در ترید روی پلتفرمهای شبیه ساز حاصل تریدرهای ایرانی شده فیوچرز کاملا آشنا و تکنیک ها و روشهای ترید آن تقریبا با آن پلتفرمها یکی است که با چند ساعت صرف وقت و حوصله و آموزش طرز کار یک پلتفرم متصل به بازار می توانید بطور دستی انجام دهید. ترید اتوماتیک نیز با نوشتن الگوریتم (منطق آن) روی پلتفرمهای بازار به سادگی انجام پذیر است.

حس ترید کردن در یک بازار واقعی که در آن رقیب شما نمی داند نقاط ورود و خروج مورد نظر شما کجاست مسلما تجربه لذتبخشی خواهد بود.

با کلیک کردن اردر به قیمت بازار (Market Order) در عرض یک دهم ثانیه (زمان لازم برای رسیدن کلیک شما به رایانه مرکزی بورس) بهترین قیمت بازار را تصاحب کنید و ریکوت (Re-quote) را برای همیشه از خاطره خود محو نمائید.

اردرهای تیک پرافیت (Take Profit) و استاپ لاس (Stop Loss) خود را بدون واهمه از اینکه آنها را رقیب شما ببیند و با خیال راحت بالا و پائین اردرهای خود قرار دهید. این حق شماست.

پس می بینیم که سیستم فارکس متاتریدری اگرچه در نگاه اول به ترید واقعی در بازار بسیار شبیه است (در واقع کار زیادی برای ایجاد این تشابه روی آن انجام شده) ولی در واقع به منظور سود آنطرف طراحی شده و نه سود تریدرها و به همین علت هرگونه مقایسه آن با سیستم ترید واقعی در بازار اصولا کار عبثی است.

همانطور که کسی آهن را با طلا مقایسه نمی کند چون شاید بشود گفت هر دو فلز هستند ولی ماهیتا با هم فرق دارند. هیچ شخص عاقلی پژوی 206 را با تانک چیفتن مقایسه نمی کند اگرچه هر دو مکعب مستطیل های فلزی هستند که چند نفر می روند داخلش و راه می رود! ولی یکی وسیله نقلیه است و برای سهولت تردد و دیگری وسیله جنگی است و برای تخریب و آدمکشی ساخته شده است. پژوی 206 را می توان با زانتیا مقایسه کرد و مثلا گفت که این یکی زیباتر است و آن یکی موتورش قویتر.

تانک چیفتن را باید با تانک تی 72 مقایسه کرد و می شود گفت که مثلا این یکی توپش قویتر است و آن یکی زرهش. ولی اگر کسی چیفتن را با پژو به مقایسه می گذارد یا فرق این دو را متوجه نشده و یا شاید چون خودش سوار تانک است می خواهد وانمود کند که آنرا برای رفتن سر کارش خریده است و نه به منظور دیگر که البته درست است چون این هم یک کار است!!!

امیدواریم با این مقاله اکثر ابهاماتی که وجود داشت روشن شده باشند و دیگر نیازی به صحبت در باره فارکس متاتریدری نباشد و این مقوله را با حرفی که شروع کردیم به پایان می بریم که: با توجه به سابقه طولانی سیستمهای شبیه ساز بازار در خلا بازارهای مالی و فارکس حقیقی در کشورمان بدون مطرح کردن این بحث به شکلی که ارائه شد امکان صحبت با شما عزیزان در باره ترید واقعی در بازارهای مالی واقعی و فارکس حقیقی از ابتدا وجود نداشت.

نویسنده : دریس زاده

منبع : pcmbrokers.org/


:: موضوعات مرتبط: نکات , ,



بازدید : 833
نویسنده : شاروم فرهنگ

بخش اول

سیستم بازارغیرواقعی

در این سیستم نرم افزار مورد استفاده معمولا نوعی سیمولاتور است. سیمولاتور یا شبیه ساز برنامه ای است که محیط مشخصی را شبیه سازی می کند. مثلا سیمولاتور های پرواز به شما امکان می دهند تا هدایت یک هواپیما را بدون آنکه واقعا هواپیمائی در کار باشد تمرین کنید. سیمولاتور بازار مثل متا تریدر و نرم افزار های مشابه امکان شبیه سازی یک بازار مالی را بوجود می آورند که اگر به منظور آموزش باشد چیز مفیدی است ولی نیازی به اینکه پولی در آن بگذارید ندارد.


البته برای استفاده از هر نرم افزار باید پولی پرداخت کرد. یا باید آنرا خرید و یا اینکه اجاره کرد. (چون ما در کشوری هستیم که شکستن قفل نرم افزار ممنوع است امکان این کار را فاکتور گرفتیم!)


ولی به هر حال سازنده یا اپراتور یک برنامه سیمولاتور از کسی نمی خواهد بر سر پول خودش با آن کشتی بگیرد!
مشکل وقتی شروع می شود که ادعا می کنند این یک بازار واقعی است و شما می توانید از آن پول دربیاورید و شما را به اشکال مختلف تشویق می کنند پول برای شرکت اپراتور آن بفرستید و با هدف پول درآوردن عملا مشغول حفظ پولی که خودتان فرستاده اید شوید و جنگی نابرابر. از آن طرف اپراتور این برنامه ها یا خود را به شکل یک کارگزار (بروکر) بازار در آورده است و یا متاسفانه در بعضی از موارد واقعا یک کارگزار است که در کنار خدمات کارگزاری به این کار هم (شبیه سازی بازار) اشتغال دارد.

سوال:چرا این شرکتها به این کار مبادرت می کنند و چگونه اینقدر پر تعداد شده اند؟

جواب: برای پاسخ به این سئوال باید اولا مکانیزم این سیستم را درک کرد و ثانیا باید دید چه کسی بر این امر نظارت دارد. سود بسیار بالای این کار را هم نباید فراموش کرد.

ابتدا بیائید طرز کار این سیستم را بررسی کنیم.

قیمت های پیشنهادی برای خرید و یا فروش در فارکس متاتریدری که برای معامله در اختیار شما قرار می دهند با استفاده از قیمت آخرین معامله انجام شده در یک بازار اسپات توسط اپراتورهای برنامه شبیه ساز به کمک این نرم افزار تولید می شوند. بر خلاف پلتفرم های بازار واقعی که در آن صف خریداران و فروشندگان بازار را می توان مشاهده کرد روی به اصطلاح پلتفرم سیستم بازارغیرواقعی شما فقط یک قیمت پیشنهادی برای خرید و یک قیمت پیشنهادی برای فروش (برای یک ارز یا یک کالا) می توانید ببینید که هر دو عملا توسط شرکتی که پلتفرم را به شما داده است به شما ارائه می شود. واضح است که وقتی شما می خرید از این شرکت خریده اید و هنگامی که می فروشید هم آنها خریدار شما هستند.

سئوال:خوب این چه ربطی به کاری که من میکنم (ترید) داره؟ (من اعتقاد دارم که میخرم یا میفروشم و سود می کنم چون  می دونم کی بخرم و کی بفروشم) کجای این کار اشکال دارد؟ من با اون قیمتی که می بینم معامله می کنم حالا بازاری پشتش باشه یا نباشه.

جواب:اکنون حداقل شما می دانید عملا با چه کسی دارید معامله می کنید. با این شرکتی که نرم افزارش پیش روی شماست. البته فقط شما نیستید که این موقعیت را دارید بلکه همه معامله گرانی که به نرم افزار این شرکت خاص وصل شده اند همین وضعیت را دارند. شما فقط یک حق انتخاب برای خرید و فروش دارید و آن شرکت به تعداد تریدرها!

یک اشکال کوچک دیگر. تنها جائی که پول چاپ می شود (به وجود می آید) ویا به صورت اسکناس کهنه از رده خارج می شود (نابود می شود) در بانک مرکزی است. اجازه بدهید اسم این حقیقت را "قانون بقا پول" بگذاریم. پولی که در این سیستم وجود دارد توسط شما تریدرها برای این شرکت فرستاده می شود. قانون بقا پول فورا حکم می کند که سود همه تریدرها (از جمله شما) ضرر آن شرکت و ضرر همه تریدرها (از جمله شما) سود آن شرکت است. پولی که شما برای این شرکت می فرستید کجا نگهداری می شود؟ نزد همان شرکت! پس سرمایه شما نزد کسی است که سودش از اصل همین سرمایه شماست. آیا این کار معقول است؟ کمی تامل کنید. چند روز از این کار دست بکشید و به این حقیقت فکر کنید.

از طرف دیگر چون آن شرکت که طرف مقابل همه ترید های شماست تنها کسی است که در این سیستم شما می توانید با او معامله کنید و هیچ کجا هم در قرارداد شما (اگر اصلا قراردادی داشته باشید) متعهد نشده اند که قیمتهائی که پیشنهاد خواهند داد قیمت های یک بازار مشخص باشد و یا از قاعده خاصی پیروی کند پس عملا طرف معامله خود را در دادن قیمت کاملا آزاد گذاشته اید. به وضوح این یک قرارداد یکطرفه و کاملا غیر عادلانه است که هیچ چیز جالبی برای شما در آن وجود ندارد. عجیب نیست که چرا آموزش و پلتفرم و فورکست و سیگنال و کمیسیون و خلاصه همه چیز را مجانی به شما می دهند.

با توجه به اینکه در یک بازار اسپرد (اختلاف بین قیمت پیشنهادی برای خرید و فروش) بطور طبیعی متغیر است پس اسپرد ثابت روی اکثر قریب به اتفاق این پلتفرمها دلیل بر این امر است که این نرم افزار به این شرکت حداقل یک کنترل واضح روی قیمت داده است که همان ثابت نگه داشتن اسپرد است. سئوالی که بلافاصله مطرح می شود اینست که چه کنترل های دیگری را این نرم افزار به این شرکت می دهد؟ این سیستم برای ابد محکوم به حمل این علامت سئوال بر سر خود می باشد زیرا حتی اگر این شرکت مدعی شود که حاضر است قسمتهای دیگر نرم افزارش را به شما نشان بدهد هرگز نمی توان مطمئن بود که همه آن را به شما نشان دهند. حد اقل در مورد متا تریدر امروز می دانیم که نه تنها این نرم افزار امکان دستکاری در قیمتهای هر حساب به طور کاملا جدا از حسابهای دیگر را به صاحب آن می دهد بلکه آنها حتی می توانند چارتها و اردرها را هم دستکاری کنند و در رد و یا قبول اجرا اردر شما هم مختارند.

اما این قضیه به متا تریدر محدود نمی شود و در مورد همه پلتفرم هائی که اسپرد ثابت به شما نشان می دهند و فاقد پنجره عمق بازار که صف خریداران و فروشندگان را به شما نشان می دهد معمولا سیستم همانست. یعنی آنها تنها طرف مقابل برای همه معاملات همه تریدرها هستند و طبق قانون بقای پول سودشان در زیان تریدر است.

شما پولتان را برای همین رقیبتان می فرستید و اردرها و همه اطلاعات مربوط به تریدتان را روی نرم افزار همین شرکت قرار می دهید و محدود به خرید و فروش با همین یک شرکت هستید که در دادن قیمت و رد و یا قبول سفارشات شما هم مختار است! آن علامت سئوال ابدی بالای سرشان یعنی اینکه چه کنترل های دیگری روی قیمتها و چارتها و اردرها و ... دارند را نیز فراموش نفرمائید.

مثلا پلتفرمهائی هم وجود دارند که قابلیت وصل شدن به فارکس واقعی را دارند و از نظر تئوری می توانند اردرها را به بانکهائی که روی آن سیستم مشارکت می کنند منتقل کنند که در این صورت شما باید بتوانید اسپرد شناور واقعی بازار را روی آنها مشاهده کنید.

لازم به توضیح است که منظور از اسپرد شناور این نیست که اسپرد را کسی می تواند باز و بسته کند. طبق تعریف کلمه اسپرد به علت وجود خریداران و فروشندگان موجود در یک بازار واقعی بهترین قیمت پیشنهادی برای خرید و بهترین قیمت پیشنهادی برای فروش دائما و با سرعت متغیرند و اختلاف این دو عدد (اسپرد) هم همینطور. روی چنین پلتفرمها به عنوان مثال در مورد جفت ارز eur/usd اسپرد معمولا بین یک تا دو پیپ است و این با سرعت بسیار زیاد نوسان می کند و اغلب اوقات یک پیپ است و حتی می تواند در سیستمهائی که نیم پیپ را می توانند ارائه دهند نیم پیپ باشد.

ولی متاسفانه ما تا کنون هیچ شرکتی را که از این پلتفرمها استفاده می کنند ندیده ایم که این پلتفرم را به ابرانیان ارائه بدهد چون این شرکتها به دلیل تحریم های موجود در افتتاح حساب و نقل و انتقال وجه با ایرانیان محدودیت قانونی دارند. به همین علت به جای این کار از نوع دیگری پلتفرم استفاده می کنند که یک اسپرد ثابت (مثلا 2 و یا 3-4) پیپ را به شما نشان می دهد که این هم باز یعنی فقط یک طرف برای همه معاملات همه و کنترل روی قیمت و نقل و انتقال پول از طریق واسطه ای انجام می شود.

پس متاتریدر یا غیر متاتریدر هیچ فرقی نمی کند.
اسپرد ثابت روی پلتفرم یعنی کنترل روی قیمت و دیدن فقط یک بید و فقط یک اسک (عدم وجود پنجره عمق بازار روی پلتفرم) یعنی فقط یک طرف مقابل برای همه معاملات همه که سودش در ضرر همه است.

فقط آن شرکتهائی که از چنین نرم افزارهائی (غیر متاتریدر) استفاده می کنند کمی زرنگ تر هستند که از نوع بازاری آن استفاده نمی کنند و نرم افزار خودشان را سفارش داده اند و تیم اپراتور آنها تنها کسانی هستند که امکانات این نرم افزار را می بینند و ده ها نفر در تهران که پشت یک نرم افزار(متا تریدر) نشسته اند نمی توانند به سادگی از مکانیزم آن مطلع شوند.

البته با 70 - 80 هزار دلار که باید بالای خرید متا تریدر پول داد می شود برنامه خودتان را سفارش بدهید بنویسند ولی خوب متا تریدر را می شود حاضر و آماده خرید و پول آنرا از سود سرشار حاصل از خدمات! ارائه شده و بطور قسطی به شرکت سازنده پرداخت کرد که یک دلیل دیگر برای عمومیت این نرم افزار است.

این نرم افزار چون برای فروش ساخته شده است شرکت سازنده روی آن کار زیادی انجام داده تا آن را جداب کند و مثلا برای چارت و آنالیز امکانات خوبی دارد فقط پولتان را نباید در آن بگدارید چون بطور تخصصی برای تبدیل پول شما به ضرر شما (سود شرکتی که آنرا خریده و به شما ارائه می دهد) ساخته شده است.

البته اگر می خواهید از آن برای مشاهده چارت و تحلیل فنی و این جور چیزها استفاده کنید خوب است فقط باید مطمئن شوید منبع قیمتهای ورودی در آن مطمئن باشد که به دلیل عدم شفافیت خود علامت سئوال بزرگی است.


خلاصه کلام اینکه در سیستمی که طرف مقابل همه تریدرها است و سودش بطور کلی در ضررهمه است اگر هم کسی سود کند موقتی و موردی است و تنها راه سود مداوم آنست که برای فارکس متاتریدری بیشتر از سودی که خود می برید با ضرر زدن به دیگران درآمد ایجاد کنید. این بحث را در اینجا با آخرین کلام که همان اولین کلاممان بود ختم می کنیم:

این فارکس نیست!

 

نویسنده : دریس زاده

منبع : pcmbrokers.org/


:: موضوعات مرتبط: نکات , ,



صفحه قبل 1 2 صفحه بعد